Strona główna    Index gier     Rodzaje kości     Akcesoria     Źródła

KOŚCIANY POKER

Istnieje wiele gier opierających się na tej samej zasadzie. Gracz stara się wypełnić jak najkorzystniej tabelkę w oparciu o rzuty kośćmi i uzyskiwane kombinacje znane wszystkim z pokera. Gry te różnią się miedzy sobą ilością i rodzajami kategorii, za które otrzymuje się punkty, punktacją oraz ilością używanych kości. Największą popularnością cieszy się gra sprzedawana pod zastrzeżoną nazwą Yahtzee. Zestawy do niej sprzedawane są od ponad 50 lat z ogromnym sukcesem komercyjnym.
W Polsce gry tego typu nazywa się Kościany Poker (lub w skrócie po prostu Poker), Generał lub Poker ze Szkółką. Poniżej przedstawiono jedną z możliwych konwencji tej gry z tzw. "szkółką".
Równie ciekawą konwencję tej gry można znaleźć na www.gplewniak.republika.pl lub na Stronie Pitosza.

Liczba kości: 5
Liczba graczy: 1+
Rekwizyty: tabelka, długopis
Zasady gry:
Rozpoczyna gracz wybrany przez losowanie.
Gracz w swojej kolejce może wykonać trzy rzuty. Gracz stara się uzyskać jedną z kombinacji punktowanych.
Podczas drugiego i trzeciego rzutu gracz może część kości odłożyć i rzucać pozostałymi.
Maksymalnie po trzecim rzucie wynik musi być zapisany do jednej z wybranych kategorii w tabelce. Na początku wynik można wpisać do wielu kategorii. Pod koniec partii może okazać się, że wyniku nie można wpisać do żadnej z wolnych kategorii. W takiej sytuacji gracz musi zdecydować, z której kategorii zrezygnuje i tam wpisać wynik zerowy lub ujemny. Wpisów (również zerowych) nie można zmieniać do końca partii.
Zakończenie partii następuje po wypełnieniu całej tabelki. Przeprowadza się rozliczenie partii wraz karami i premiami za poszczególne kategorie.
Wygrywa ten gracz, który zdobył łącznie najwięcej punktów.

Kategorie i punktacja

Szkoła:
Kategorie od "jedynki" do "szóstki" tworzą "szkołę". Punktacja za daną klasę jest następująca: za wyrzucenie trzech takich samych kości z danej klasy otrzymuje się 0 punktów, za większą ilość - punkty dodatnie, za mniejszą - punkty ujemne, . Punkty dodatnie liczy się jako punkty równe sumie punktów za kości "nadwyżkowe" w danej klasie. Punkty ujemne liczy się analogicznie jak dodatnie.
Wzór ogólny: ( [liczb kości o danym nominale] - 3 ) x [nominał]
przykład:
rzut [2] [2] [2] [2] [6] można zapisać w "szkole" jako:
- "jedynki" = - 3 ([0-3]x1)
- "dwójki" = 2 ([4-3]x2)
- "trójki" = - 9 ([0-3]x3)
- "czwórki" = - 12 ([0-3]x4)
- "szóstki" = - 12 ([1-3]x6)

Małe Figury:
Para: dwie takie same kości; liczy się suma kości tworzących parę
np. [2] [2] [3] [4] [1] = 2 punkty ale również [2] [2] [2] [4] [1] = 2 punkty
Dwie Pary: dwie pary (niekoniecznie różne); liczy się suma kości tworzących pary
np. [2] [2] [3] [3] [1] = 10 punktów ale również [2] [2] [2] [2] [1] = 8 punktów
Trójka: trzy takie same kości; liczy się suma kości tworzących trójkę
np. [2] [2] [2] [4] [1] = 6 punktów ale również [2] [2] [2] [2] [1] = 6 punktów

Duże Figury:
Mały Strit: [1] [2] [3] [4] [5]; liczy się suma wszystkich kości czyli 15 punktów
Duży Strit: [2] [3] [4] [5] [6]; liczy się suma wszystkich kości czyli 20 punktów
Full: trójka i dwie pary; liczy się suma wszystkich kości + 10 punktów
np. [2] [2] [2] [4] [4] = 24 punkty ale również [2] [2] [2] [2] [2] = 20 punktów
Kareta: cztery takie same kości; liczy się suma wszystkich kości + 20 punktów
np. [2] [2] [2] [2] [4] = 32 punkty ale również [2] [2] [2] [2] [2] = 30 punktów
Poker: pięć takich samych kości; liczy się suma wszystkich kości + 50 punktów
np. [2] [2] [2] [2] [2] = 60 punktów

Ratunek: dowolny układ; liczy się suma wszystkich kości
np. [2] [2] [2] [2] [4] = 12 punktów

Premie i kary
Premia za "szkołę": za uzyskanie sumy 10 lub więcej punktów w kategoriach "szkoły" uzyskuje się +30 punktów.
Kara za "szkołę": za uzyskanie sumy 0 lub mniej punktów w kategoriach "szkoły" uzyskuje się -30 punktów.
Premia z brak wpisów zerowych w sekcji "Dużych Figur" wynosi +30 punktów.

Tabelka dla 4 graczy
Kategoria Punkty 1 2 3 4
jedynki dowolny układ / ( [ilość "jedynek"] - 3 ) x 1     
dwójki dowolny układ / ( [ilość "dwójek"] - 3 ) x 2     
trójki dowolny układ / ( [ilość "trójek"] - 3 ) x 3     
czwórki dowolny układ / ( [ilość "czwórek"] - 3 ) x 4     
piątki dowolny układ / ( [ilość "piątek"] - 3 ) x 5     
szóstki dowolny układ / ( [ilość "szóstek"] - 3 ) x 6     
Para suma oczek tworzących parę     
Dwie Pary suma oczek tworzących dwie pary     
Trójka suma oczek tworzących trójkę     
Mały Strit [1] [2] [3] [4] [5] / 15 punktów     
Duży Strit [2] [3] [4] [5] [6] / 20 punktów     
Full trójka i para / suma oczek + 10 pkt     
Kareta cztery takie same kości / suma oczek + 20 pkt     
Poker pięć takich samych kości / suma oczek + 50 pkt     
Ratunek dowolny układ / suma wszystkich oczek     

Premia lub Kara "za szkołę" (10+/+30pkt lub 0-/-30pkt)

    

Premia za brak 0 od "Małego Strita" do "Pokera": +30pkt

    

Wynik:

    

Yahtzee Original. MB Parker Yahtzee to najlepiej sprzedająca się na świecie gra kościana! W Polsce można kupić specjalny zestaw firmy MB Parker. Zawiera on 5 kości, kubek, 2 ołówki i instrukcję. W pudełku jest specjalna wytłoczka pełniąca rolę pola do rzucania i odkładania kości. Takim zestawem można grać nie tylko w Yahtzee ale również w inne gry w kości. Zestaw takie można kupić w eSklepach Skrzaty lub Rebel jak również w hipermarketach lub sklepach z zabawkami. Yahtzee Original. MB Parker
Niektóre tytuły gier są zastrzeżonymi znakami towarowymi przez wydawców. Wykorzystano je tylko i wyłącznie w celach informacyjnych, a także aby propagować szeroko rozumiane gry w kości oraz zachęcić do kupowania oryginalnych zestawów.

prawa autorskie | kontakt | aktualizacje 20.07.2006